ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ – БУТИ!
У грудні добігає кінця перший етап реформи децентралізації, який передбачає добровільне об’єднання громад. З 2020 року, як передбачено в плані нового етапу децентралізації, рішення про об’єднання громад вже прийматимуть на державному рівні. Ні уряд, ні мешканці міст та сіл не можуть безкінечно чекати, доки керівники усіх громад “дозріють до децентралізації. Якщо до кінця 2019 року громади об’єднаються добровільно — вони протягом 5 років отримуватимуть інфраструктурну субвенцію від Кабміну (держава надає підтримку об’єднаним територіальним громадам, зокрема у питаннях відновлення та розбудови інфраструктури їх територій). Якщо ні — вони це право втрачають. Досвід показує, що спроможним громадам господарювати легше, адже об’єднуються і гроші, і людські ресурси. Що б скептики реформи місцевого самоврядування не говорили, але результати фінансової децентралізації свідчать - реформа рухається в правильному напрямку. Як показав час, саме громади з малою кількістю населення демонструють серйозні зрушення в розвитку. Дуже важлива кандидатура лідера і його команди, які розробили і втілюють в життя стратегічний план розвитку ОТГ. До прикладу - Плисківська об’єднана територіальна громада з населенням 2900 осіб і її лідером, сільським головою - МАРИНОЮ ВІРКО. Плисківська ОТГ в 2,8 рази збільшила дохідну частину бюджету, спрямувавши його на розвиток громади. За рахунок "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад" наша громада придбала два нових трактори «Беларус», два причіпи тракторні самосвальні з надставними цільнометалічними бортами 2ПТС-4,5,відвали тракторні – 2 шт., подрібнювач гілок тракторний, навантажувач фронтальний тракторний з ковшем та вилами. За рахунок інфраструктурної субвенції зроблено: капітальний ремонт проїзної частини автомобільної дороги в с.Сиволож, реконструкція вуличного освітлення в с.В.Загорівка, с.Плиски. Оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти за час існування ОТГ не відбулось. Нажаль освітньої субвенції не вистачає, тому кошти доплачуються з місцевого бюджету, 6 закладів загальної середньої освіти продовжують свою роботу та отримують заробітну плату вчасно. Також проводиться фінансування: чотири бібліотеки - філії, чотири Будинки культури, співфінансування 0,5 шт. одиниць зав. ФАП с. Сиволожа, 0,5 шт.од., зав.ФАП - с. Махнівка. Для забезпечення реалізації соціальної політики, щодо надання соціальних послуг у жовтні місяці 2019 року в нас створено Центр надання соціальних послуг (ЦНСП) до якого працевлаштовані 7 працівників з Борзнянського районного центру. В травні 2020 року в приміщенні Плисківської сільської ради планується відкриття Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП), на даний час вже розпочинаємо ремонт приміщення.
Наявність достатніх ресурсів у місцевих бюджетах є індикатором того, що територіальна громада має можливість надавати більш якісні та більш різноманітні послуги своїм жителям. А також реалізовувати соціальні та інфраструктурні проекти, створювати умови для розвитку підприємництва та залучення інвестицій. Зокрема, розробляти програми місцевого розвитку і фінансувати інші заходи для всебічного покращення умов проживання жителів громади. Реформа децентралізації сприяє якісному покращенню життєвого середовища для мешканців громад, створенню реальних умов для всебічного розвитку територій та людських ресурсів, формування засад дієвого місцевого самоврядування. На сьогоднішній день в Плисківській ОТГ використовуються: землі запасу, землі резервного фонду, землі громадської забудови. Провелася державна інвентаризація земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів нашої громади, були внесені відомості до Державного земельного кадастру та передані землі згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність Плисківської ОТГ загальною площею 4998,3614 га. це землі, які розташовані за межами населених пунктів. Розробляються технічні документації на проектно-польові дороги. Землі, які передані Плисківській ОТГ впорядковані. На даний час проводиться робота по невитребуваних земельних часток (паї) але ще не оформлені у комунальну власність, так як до 01.01.2025 р. їм дано час для переоформлення спадкоємцями та родичів. У зв’язку з майбутнім процвітанням нашої громади планується в січні 2020 року проведення земельних торгів ( у формі аукціону) площею 356,1323 га. Також в стадії підготовки ще буде три ділянки: 44 га.,10 га. та 137,6068 га. Планується проведення інвентаризації земельних ділянок в межах населених пунктів , яка стане одним із ключових факторів у подальшому для успіху та розвитку нашої громади. І нехай заздрять усі нашій громаді, де більшість земель запасу та резервного фонду здані в оренду. Орендна плата орендарями вноситься помісячно або одноразово
Потрібно створювати ринок землі. Але цей ринок має бути таким, щоб аграрії через п’ять років не приходили до влади і не дивилися на представників держави, як на єдиного рятівника. Громадяни України повинні бути самодостатніми та мали право володіти землею. Звичайно, потрібно щоб була державна допомога, але має працювати ринок. Держава має створити умови для того, щоб цей ринок працював, щоб громадяни України могли прийти до будь-якого банку, який йому зручний і отримати кредит під мінімальні відсотки, щоб не було адміністративних механізмів. Жителі громади проти зняття мораторію продажу землі тому, що суттєвого покращення для людей не буде. Практично вся Європа живе за таким устроєм, який ми нині впроваджуємо. Рівень фінансової забезпеченості об’єднаних громад і надалі залишається одним із головних аспектів у питаннях визначення їх спроможності забезпечувати виконання тих завдань і функцій, якими вони наділені. Безумовно, спроможність громади вимірюється багатьма чинниками та параметрами, однак фундаментальним компонентом її життєдіяльності є фінансові ресурси. Ефективність виконання місцевими органами влади децентралізованих функцій, серед іншого, залежить від обсягів отримуваних на відповідній території доходів або від суми коштів, що надається центральною владою на виконання делегованих повноважень. За підсумками січня-вересня 2019 року, експерти проаналізували окремі фінансові показники 806 ОТГ, а саме - здійснили розрахунок чотирьох показників, які характеризують фінансові аспекти діяльності об’єднаних територіальних громад:
Показник 1. Доходи на душу населення (співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ); 2. рівень дотаційності бюджетів (співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до суми доходів загального фонду ОТГ без урахування субвенцій з державного бюджету); 3. питома вага видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах ОТГ (відсоткова частка видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування у сумі доходів загального фонду без урахування трансфертів з державного бюджету); 4. питома вага заробітної плати у видатках загального фонду (відсоткова частка проведених із загального фонду бюджету видатків на заробітну плату з нарахуваннями до обсягу видатків загального фонду бюджету без урахування трансфертів, перерахованих з бюджету ОТГ до інших бюджетів). Наявне населення нашої громади на 01.01.2018 року 2,9 тисяч осіб, площа території 236,01 кв.км.. Наша Плисківська громада (ОТГ) в 4 групі, з чисельністю населення менше 5 тис. жителів, за підсумками 9 місяців 2019 року ми на 70 місці із 806 ОТГ, а серед громад Чернігівської області – на 14 місці. Показник 1. Доходи на душу населення розраховано як співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без урахування трансфертів до кількості мешканців відповідної ОТГ. Тобто, у розрахунок включено лише доходи загального фонду, які мобілізуються до бюджету на відповідній території. Цей показник характеризує фінансовий потенціал ОТГ, спроможність забезпечувати громаду за рахунок ресурсів, які генеруються виключно на її території. У нашій ОТГ – 4815,7.
Показник 2. Рівень дотаційності бюджетів (питома вага базової/реверсної дотації у доходах загального фонду) розраховано як співвідношення обсягу базової (чи реверсної) дотації до обсягу доходів загального фонду бюджету ОТГ (без урахування субвенцій з державного бюджету). Наша ОТГ отримує базову дотацію – як співвідношення базової дотації до суми 5,7%. Бюджет громади без трансфертів становить 16 532 880 грн.
Показник 3. Питома вага видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах ОТГ визначено як відсоткова частка видатків на утримання апарату управління органів місцевого самоврядування у сумі доходів загального фонду (без урахування всіх видів трансфертів з державного бюджету). У нашій ОТГ видатки на управління 31,4% обсягу власних доходів – це заробітна плата, придбання матеріалів, обладнання та інвентаря, оплата послуг, видатки на відрядження, оплата за електроенергію, оплата інших енергоносіїв(паливо), інші поточні видатки.
Проведений аналіз фінансових показників нашої ОТГ свідчить, що ми маємо достатні показниками фінансової спроможності, тобто ми маємо перспективи для розвитку.
Ми готові до територіального розширення та відповідного збільшення чисельності нашої громади. Це надасть можливість екстраполювати фінансовий потенціал нашої громади на більшу територію і на більшу кількість населення.
ЛАСКАВО ПРОСИМО ДО НАШОЇ ПЛИСКІВСЬКОЇ ОТГ!!!
У статті використані матеріали підготовлені Віктором Венцелем, експертом Програми «U-LEAD з Європою» та Ігорем Герасимчуком, експертом проекту SKL International за підсумками виконання місцевих бюджетів 806 ОТГ за січень-вересень 2019 року, на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України, Державної статистичної служби України, даних веб-порталу openbudget.gov.ua експертами Програми «U-LEAD.